marți, 1 ianuarie 2013

Petruş Manea - lăcătuşerie şi reparaţii

...  articol scris de Andrei Cosmin, publicat în numărul din noiembrie al publicaţiei "Bucureştiul meu drag". Pozele sunt realizate de Alexandru Roşu.


   "Coborând pe strada Smârdan, te vei împiedica probabil, de un panou pus cam în drum, lângă un stâlp; tot probabil, îl vei ignora dar dacă totuşi te vei uita la el, vei citi câteva rânduri de-un umor cumva, involuntar şi cu puţine greşeli :
  • ATELIER. LĂCĂTUŞERIE ŞI REPARAŢII.
  • CHEI YALE LĂCĂTE. AMPRENTĂ şi AUTO
  • ASCUŢITORIE - CUŢITE (maşină tocat), FOARFECI
  • REPARAT DIVERSE ŞI IMPOSIBILE
  • BROAŞTE LACĂTE. UMBRELE ÎNCĂLŢĂMINTE
  • ELECTROCASNICE. ÎN GANG
   Acum, dacă ai curiozitatea (sau de ce nu? nevoia) de a vedea cine e in spatele tuturor acestor lucruri şi vei intra în ăst gang, vei da nas în nas cu Petruş Manea şi ucenicul său. Dânsul şi-a deschis lăcătuşerie imediat după revoluţie şi a rezistat până acum. Cum ne cum, micul său atelier a reuşit să scape de ameninţarea teraselor şi barurilor care au umplut strada.
   Cred că am intrat acolo acum vreo 3 ani, prea multe nu mai ţin minte să-ţi spun şi nici tare multe poze n-am de arătat. Un lucru mi-l aduc bine aminte, insă, de la domnul Manea am aflat de fapt, de unde vine denumirea de yală (eu, unul dintotdeauna am preferat denumirea asta in locul celei un pic mai româneşti – “broască”). Mi-a arătat o maşină de replicat chei, cam bătrânică, împlinise ea un secol, pesemne. Maşina era fabricată in Connecticut de Yale & Towne MFG Company.

   Mi-a povestit cum nişte galezi părăseau Regatul cândva, la mijloc de secol 19 şi plecau spre Lumea Noua. Acolo urmau să pună pe roate ceea ce toată lumea va recunoaşte drept standardul în domeniul incuietorilor, lacătelor şi sistemelor de închidere.
De la domnul Manea pleci doar după ce citeşti următoarele:
  • DACĂ AŢI FOST MULŢUMIŢI, SPUNEŢI ŞI LA ALŢII,
  • DACĂ NU, SPUNEŢI-MI NUMAI MIE!

   Cam atât. Da, sunt foarte mulţi lăcătuşi dar dacă eşti prin centru şi vrei să faci o replică unei chei sau (cine ştie?!) ai ceva imposibil de reparat şi ai chef şi de stat la o poveste, poţi încerca să-l vizitezi pe domnul Manea."

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu